dinsdag 13 april 2010

Viaje independiente

Woensdag 10 februari
´S avonds vertrokken we (ik, Sigrid, Nele en Hauke) op de onafhankelijke reis. We hebben door mijn telaatkomen de bus gemist, gelukkig nog een voor een uur later gevonden en toch kunnen vertrekken naar Piura xD


Donderdag 11 februari
Verjaardag van Sigrid!!! en we hadden buspech en moesten van bus wisselen, waar ik er stiekem voor gezorgd heb dat heel de bus gelukkige verjaardag begon te zingen voor Sigrid xD


In de namiddag kwamen we eindelijk in Piura aan en hebben we er in het stadje rondgewandeld, argentijnen tegengekomen, een hotelletje gezocht, taart gegeten voor de verjaardag en gaan dammen met muntstukken in een parkje waar de tafels een dampatroon hadden. ´s Avonds naar een discotheekje gegaan waar ik en hauke moesten dansen met iemand naar keuze van de 2 meisjes omdat sigrid verloren was met dammen tegen hauke terwijl ik op haar wedde en nele verloren was tegen mij terwijl hauke op haar wedde.


Vrijdag 12 februari
Rustig wakker terwijl hauke al gitaar aant spelen was. Ergens op een parkje gaan ontbijten en dan langs een rivier gewandeld en een feria tegengekomen. In de namiddag al vertrokken naar Mancora, beladen met fruit water en bananenchips. Tuurlijk hadden we onderweg weer een buspanne!

Bij het aankomen in de avond gingen we meteen op zoek naar een hotel aan het strand xD Mancora staat in mijn boek beschreven als de coolste badplaats voor surfers!
Dan hebben we het ´s avonds niet kunnen weerstaan om in de zee te duiken xD en daarna zijn we nog uitgegaan, ff gedanst en een cocktailtje gedronken.


Zaterdag 13 februari
Opstaan en in de zee springen, daarna in het zwembadje van het hotel. Het ontbijt aten we op het strand, lekkere jugo(vruchtensap), pistoleetjes, en cocosmelk uit een echte kokosnoot was daar wel geschikt voor xD.

We zijn gaan zwemmen in de zee, opdrogen, zwemmen,... en gaan wandelen langs de kust.
Daarna gingen we naar het centrum naar al de marktjes kijken.

´S avonds heb ik de mooiste zonsondergang in mijn leven gezien!! we speelden gitaar op het strand, en een pizza gegeten. Ondanks al de zonnecreme waren we toch serieus verbrand..


Zondag 14 februari
Valentijn! Het plan was ´s morgens te ontbijten met zonsondergang, maar we waren blijkbaar te vroeg opgestaan en na het ontbijtm toen de zon er nog altijd nie was, zijn we uitgeput terug gaan slapen xD

Later moesten we toch opstaan omdat we gingen surfen (ik sigrid en nele). We kregen 1 uur les en kregen de plank voor de rest van de dag. De eerste golf stond ik al meteen recht tot aan de kust :D Na het middageten gingen we op ons eentje oefenen, de golven waren veeeel groten dan in de voormiddag en het lukte al veel minder goed, met geluk konden we op onze buik met de golf mee (en met een enorme snelheid gingen we dan op de kust af, roepend naar al doe zwemmende mensen dat ze moesten uikijken, want ja, wij konden nog nie sturen xD)

Toen er een paren golven van 4-5 meter ons helemaal overkop hadden meegenomen, zodat we zelfs water hebben ingeademd onder water! besloten we om er toch maar uit te gaan en rustig te gaan eten :D er waren een paar zatte jongens en een halve vrouw met ons beginnen te praten en ze dachten dat ik van argentina was haha xD
Inkopen doen voor de busreis naar cajamarca en na een nog mooiere zonsondergang zijn we vertrokken in de avond.



Maandag 15 februari
Op de bus zat een belgisch meisje maar omdat ze van het frans deel was, hebben we maar uit gemakzucht in het spaans zitten praten xD
´s Middags aangekomen, werd er al meteen een waterballon tegen onze taxichauffeur gegooid voor hij instapte, jaja febrero is de maand van carnaval!

Ons hotelletje was al geregeld door celien en dus konden we meteen naar de stoet gaan kijken. Wij dachten slim te zijn en gingen elk met 2 waterballonnen de deur uit, maarje een paar straten verder waren die al opgebruikt en was er geen andere keuze dan gewoon nat worden.. Ze gooien met ballonnen(die serieus pijn deden aangezien we alle4 verbrand waren) kapten emmers vanaf de balkonnen,... er bestaan regels zoals een jongen mag alleen een meisje nat maken en omgekeerd. 4 gringos op straat, geloof mij, die worden gegarandeerd nat xD Later in het hotel kwamen we een ander groepje belgen tegen van AFS, en we zaten er bijna met de helft van alle belgen van AFS in hetzelfde hotel xD

We zijn een pizza gaan eten en cocktails gaan drinken en daarna nog gaan dansen in een disco die hauke had gevonden :D op het plaza de armas ben ik die zwitser van in chachapoyas terug tegengekomen !! haha da was weer ff grappig xD (Sigrid bleef in het hotel want ze was nogal ziekjes)


Dinsdag 16 februari
Lekker uitgeslapen en dan zijn we een heuvel opgewandeld, maar ik kende het al van mijn eindejaarsreis!! we hebben er rosquitos met manjar blanco gegeten. Dan souvenirs kopen in al die winkeltjes op de terugweg naar beneden en naar de cuarto del rescate (wat ik ook al had gezien xD) maar ik was dus hun gids :D
Dan gingen we rap ne pizza eten en ons haasten om de bus te halen naar Lima, bij het verlaten van het hotel kwam die zwitser terug voorbijgelopen haha die kom ik overal tegen xD


Woensdag 17 februari

Tegen de middag kwamen we aan in Surco, Lima, bij Sigrid haar thuis. Daar hadden we dan een paar uurtjes om te eten, douchen, telefonisch een bus te regelen en ik moest nog mijn kleren wisselen met de kleren die ik in lima had achtergelaten bij het vertrek (vuile kleren achterlaten en de propere meenemen). Dan op tijd vertrokken naar de bushalte en daar gingen we dan op weg naar Puno. Hauke hadden we achtergelaten, hij ging al terug naar huancayo, en zat ik alleen op gescheept met Nele, Sigrid, Linde Celien en Joyce.


Donderdag 18 februari

Met een overstap in Arequipa kwamen we tegen de middag aan in Puno, onderweg kochten we een choclo vcon queso en speelden we gitaar en was er een man met rare raadsels aant praten vanvoor in de bus. WE kwamen daar aan en een vent bood ons meteen een hotel aan voor 15soles cada uno! zo goedkoop en dus zijn we direct vertrokken naar daar :D die man bood ons dan ook meteen een tour aan naar de eilandjes op het titicacameer en dus: pas aangekomen in puno hadden we al meteen alles in orde xD we zijn dan souvenirs gaan kopen in de stad en fruit en brood gaan kopen voor de mensen op de eilandjes (die man zei dat dat de gewoonte was, maar wij waren de enigen op de boot die iets gekocht hadden en veel te veel nogwel), met da brood hebben we nog dagen rondgelopen :D

's avonds dronken we mate de coca in het hotel (gratis) en daarna moe na zo een lange reis van het noorden naar het zuiden zijn we uitgeput gaan slapen.


Vrijdag 19 februari

Vroeg opstaan voor 2daagse tocht op het titicacameer met een groep van een stuk of 20 toeristen :D De gids vertelde wss altijd dezelfde grap: het deel van peru heet Titi en het deel van bolivie Caca xD Dus een keer vertrokken merkte ik en koppel op van voor en ik zei: amai als da geen hollanders zijn! en inderdaad ff later bij de voorstellingsronde bleken het 2 hollanders te zijn :P

Eerst gingen we naar "Los Uros" waar we typische kleren mochten aandoen, de huisjes bekijken, uitleg kregen en vooral veel fotos maken.. ik was van plan om een zelfgemaakte doek te kopen, maar omdat ze na een veeeel te hoge prijs in soles zeiden dat ik ook in dollars mocht betalen, vertikte ik het om iets bij die op toeristengezinden iets te kopen xD Daarna met een typische boot naar een ander eilandje gegaan om te bezoeken, en daarna naar Amantaní waar we zouden blijven overnachten in een gastfamilie. Dus aangekomen stapten we gepakt en gezakt die vermoeiende berg omhoog naar ons huisje samen met de "papa", we zaten al op meer dan 4000 meter hoogte denk ik! Daarna terug naar beneden om te gaan zwemmen in het meer, wat warmer was dan ik dacht dat het ging zijn :P Dan gingen we met de groep de Pachamama (moeder aarde) en Pachatata (vader aarde) bezoeken, 2 kleine tempeltjes elk op een bergtop waar we wensen konden doen. De lucht was supermooi xD en we kwamen laat terug in de regen en de papa kwam ons al tegemoet gelopen om ons te zoeken waardoor we ons wel een beetje schuldig voelden. De kamertjes waren nogal klein, ik sliep beneden in een kamer met enkel kaarslicht. bij het avondeten leerden we een woordje van hun taal het "aymari" (of zoiets?): ESPARAZUNQUE = gracias. ´s Avonds was er een typisch feest voorzien en iedereen ging er naartoe met geleende typische kleren. Met typische muziek en typische dans waren we helemaal ondergedompeld in de Amantanícultuur. We hebben niet gedronken zoals alle buitenlanders op de europese manier, maar zoals de peruanen (in een groep en de fles doorgeven met het glas) omdat wij toch al meer peruaan waren dan die toeristjes die geen spaans kunnen :D
Door de regen naar huis en slapen.


Zaterdag 20 februari
We vertrokken terug van Amantaní, na de lekkere pannenkoeken die de familie had bereid, richting Taquile, waar we een wandeling maakte en zo het eiland doorkruisten. De groep was echt tof en we hebben er een wereldwegwijzer gezien waar zelfs brussel op stond! Na een uitleg over de typische mutsen van daar en het middageten, keerden we terug naar Puno, onze bus naar Arequipa was ondetussen al geregeld door diezelfde man die onze tour en het hotel al had geregeld. 's Avonds vertrokken we dan naar Arequipa.


Zondag 21 februari
Midden in de nacht kwamen we aan in Arequipa en de familie waar we gingen verblijven (kennissen van Nele) kwam ons ophalen, we waren super moe en gingen direct slapen. Dan tegen de middaggingen we arequipa bezoeken en het klooster "monasterio de Santa Catalina" en daar kwamen we een italiaan tegen die met ons mee op tour was naar het titicacameer xD Later gingen we een bus regelen voor naar de Cañón del Colca te gaan. `s Avonds hebben we wortelstoemp met worst en chocomouse klaargemaakt, het opgegeten natuurlijk met de familie en een half uur kunnen slapen om dan midden in de nacht te vertrekken naar Cabanaconde.

Maandag 22 februari
om 1 uur ´s nachts vertrokken, ´s morgens aangekomen, een hotelletje gezocht en de cañon naar beneden gewandeld (3uur) naar het plaatsje "OASIS". Onderweg kwamen er muilezels voorbij, hebben we condors zien overvliegen, wat heeeeel speciaal is want normaal ziet ge die smorgens (en met geluk). Daar zijn we het zwembad ingesprongen en uitgerust en hebben we gegeten. Daarna met de muilezels naar boven, da was al wa minder vermoeiend. Ik had een koppige ezel die telkens een stuk achter de anderen bleef en zelfs streken had van om de zoveel tijd niemeer door te willen wandelen, en ik maar stampen tegen zn buik xD
Na het etengingen we op de kamer kaarten, pokeren met een paar flesjes arequipeña (bier)

Dinsdag 23 februari
´s Nachts bleken er 2 ziek geweest te zijn, celien en Linde, maar ik heb der niks van gemerkt. We zijn vroeg in de morgen opgestaan om naar de plaats te gaan waar de condors te zien zijn, een diepe vallei waar ze over vliegen. Der was ook een konijn met een eekhoornstaart xD
´s Namiddags gerust en gekaart en gegetenen dan tegen de avond hadden we een bus tegen 9 uur, maar bleek het dat we die voor de dag ervoor hadden geboekt dus vertrokken we ene uur later met de andere maatschappij (al maar een geluk dat er een andere was in dat klein dorpje)

Woensdag 24 februari
Die nacht voelde ik mij ziek in de bus en de stopplaats kwam juist op tijd en dan zijn Joyce en ik een mate de coca gaan drinken omdat dat normaal moet helpen :P Met vertraging aangekomen omdat de bus pech had onderweg en een band hebben moeten vervangen.
Aangekomen in de familie in Arequipa zijn we meteen de bus gaan regelen in de terminal waar we nu toch al veel geweest waren. En Sigrid vertrok naar Cusco om daar met haar familie op vakantie te gaan. Terug in de familie waren ze de ramen aant vervangen, bleken die stuk gesprongen te zijn door een gasontploffinkje!! Toch hebben we nog rustig ontbeten.
In de namiddag zijn we souvenirs gaan zoeken, rondlopen in Arequipa, pasta gegeten :D Tegen de avond gingen we op tijd naar de terminal en probeerden we de 90 soles van de verkeerd geboekte bus terug te krijgen, maar da bleek niet te lukken, een heuse discussie en veel geloop, op en af van de vertrekterminal naar waar we het geld terug gingen vragen, gingen ik en Nele uiteindelijk trug naar de terminal van vertrek, maar die poort was al dicht en de bus stond op punt om te vertrekken, zijn we naar de hooofdingang gelopen en kwamen we te laat aan, maar omdat de anderen van de groep de bus hadden opgehouden, konden we er toch nog in haha, op het nippertje!! Maar we waren vertrokken naar Ica.

Donderdag 25 februari
Celien, Joyce en Nele stapten af in Nazca om naar de lijnen te gaan, ik en Linde reden door naar Ica omdat wij die al gezien hadden. In Ica konden we terecht bij Linde haar gastfamilie van de korte uitwisseling in januari, die ook een deel uitmaken van mijn AFS-comite. We kwamen te horen dat er een vliegtuigje in Nasca is neergestort, gelukkig hadden de anderen al laten weten dat ze al geland waren en onderweg waren naar Ica. Sigrid belde ook nog eens om te vragen of alles goed was met Celien Joyce en Nele. Nu bleek het vliegtuigje dat neergestort was, hetgene na dat van hun te zijn!! De inzittenden waren op slag dood en de reden was dat de brandstof niet was bijgevuld en ze in de lucht zonder zaten.
Linde en ik liepen een beetje rond in Ica met haar ex-gastzus Flavia, en wanneer de anderen aankwamen in Ica, zijn we naar de Plaza del Sol geweest, een commercieel centrum, waar we in de pizzahut gegeten hebben xD ik moest zolang wachten op een lasaña, dat ze mij een gratis frisdrank én een gratis pizza hebben aangeboden haha :D
De 3 "laatkomers" bleven in een hotel slapen, terwijl ik en Linde in het huis van die familie konden blijven omdat ze ons kennen. We hebben nog wa gitaar gespeeld op mijn kamer en uiteindelijk gaan slapen.

Vrijdag 26 januari
Op het plan stond alleen een bezoek brengen aan de Huacachina, een oasis tussen het woestijnlandschap. We zijn er met een buggy meegeweest, die rondcrosste over die grote zandbergen. En af en toe werd er gestopt zodat we een berg konden afsandboarden xD (ongeveer 2 uur). Het is daar echt een geweldig uitzicht! Daarna liepen we daar een beetje rond en heeft iedereen zich een trenza laten zetten, ze hebben zelfs mij overhaald xD
´s avonds gingen we chillen op de plaza de armas met de gitaar, tot we besloten om in plaats van uit te gaan toch maar te gaan slapen.

Zaterdag 27 januari
Vroeg opgestaan om "vroeg te vertrekken", totdat de telefoontjes van het thuisfront binnenkwamen om te zeggen dat er een aardbeving was geweest in chili en tsunamigevaar in heel peru! Dus besloten we slim om niet met de bus langs de kust te gaan reizen, mar nog langer te blijven in Ica, wat een rustige dag als gevolg had. Een jugo (smoothie), gitaar, en rusten in het hotel, terwijl we door tv en belgie op de hoogte werden gehouden over de situatie. Op straat werd Celien en Nele dan nog eens beroofd van Celien haar handtas, ze liep erachteraan en had hem bijna te pakken voordat hij een mototaxi insprong.
Tegen de namiddag besloot ik om toch te vertrekken naar chincha omdat het gevaar toch al weg was, en omdat er een eindevakantiefeestje was met mijn vrienden, dat uiteindelijk was geeindigd in een zwemparty :D der lagen al 2 int zwembad en een jongen zei tegen mij voor de grap (zijn tshirt half uittrekkend): gaan we ook? en hij bleef toen gewoon zitten. Ik stond recht en zei: ja, komaan, we gaan! Tshirten uit en schoenen aan de kant, broek leegemaakt van gsm,geld,sleutels,zakdoekjes... xD en daar stonden we dan naast het zwembad, hij leek er niet 100% achter te staan, ik dook erin en riep naar hem: Allez spring er dan in haha xD Het was een leuk feestje, want uiteindelijk zat iedereen (ongeveer 15 man) in het zwembad.

Zondag 28 januari
Rustige dag, mijn kamer op orde brengen en uitpakken, kleren wassen en blablabla.. Met de ouders gepraat over het feit dat ze vonden dat ik op hotel zat bij hun, en ik wou van familie veranderen! (wat uiteindelijk niet gebeurd is, want nu eind april zit ik er nog altijd en alles is in orde xD)

Zo eindigde februari én onze onafhankelijke reis, wat door de zovele buspechen, het bijna verdrinken in Mancora, de zieken, het missen van de bussen, de gasontploffing, het neerstorten van het vliegtuigje, het berroven van de handtas en de aardbeving met het tsunamigevaar, toch wel een beetje leek op "final destination".

1 opmerking:

  1. haha jaa een beetje final destination jaa!^^
    Howjoh ! Da vliegtuig , wa ene geluk man!
    & Da bijna verdrinke Daan , ni goe eh!:D hou et mar kalmkes

    Zijt ge dn toch ni vn familie veranderd? mar tis goe?

    En euhmm bananenchips? lekker?

    Tot binne een paar maand!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen